„Młodzieżowa Akademia Życia”

Projekt MŁODZIEŻOWA AKADEMIA ŻYCIA (dalej: MAŻ)

                                 „Wybieraj dobrze”

  1. Diagnoza problemu (uzasadnienie potrzeby realizacji projektu)

Diagnoza problemu. wskazuje na pośrednią, a nawet bezpośrednią styczność młodzieży naszego miasta z różnego rodzaju środkami odurzającymi.

Badania pokazały, że uczniowie wiedzą gdzie i w jaki sposób zaopatrzyć się w środki psychoaktywne.

Pomimo łatwego dostępu do alkoholu młodzi ludzie swojego pierwszego kontaktu z nim nie mają na imprezach czy w towarzystwie rówieśników, a w domu, gdzie są częstowani przez rodziców. O wiele trudniejsze do zdobycia są dla młodzieży narkotyki. W przeciwieństwie do alkoholu, młodzież pierwszy raz zażywa je za namową starszych kolegów i znajomych.

Wpływ wywierany przez swoich rówieśników w jakiś sposób zachęca młodzież do zażywania substancji psychoaktywnych.. Skutki takich zachowań  mogą być nieodwracalne, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, by młodzież została odpowiednio wyedukowana. Nie należy również zapominać o edukacji osób dorosłych, ponieważ to oni są pierwszym wzorem do naśladowania.

Młodzież szkolna jest świadoma tego, że alkohol jest szkodliwy. Tylko niewielki jej procent uważa, że picie napojów alkoholowych jest neutralne dla zdrowia lub w ogóle nie ma na nas wpływu i jest nieszkodliwe.

Młodzi ludzie doświadczają również różnego rodzaju problemów będących następstwem spożywania substancji psychoaktywnej, uważają jednak, że alkohol przede wszystkim odpręża, pozwala zapomnieć o problemach, wywołuje uczucie szczęścia, wówczas młodzież jest bardziej przyjacielska, towarzyska i wierzy, że to jedyny, najbardziej prawdopodobny skutek picia alkoholu. Za mniej prawdopodobną sytuację młodzi ludzie uważają np. kłopoty z policją. Dlatego istotna jest ich edukacja na temat konsekwencji długotrwałego i systematycznego sięgania po napoje alkoholowe.

Główną substancją psychoaktywną spożywaną przez uczniów jest alkohol. Pojawia się on najczęściej w trakcie grupowych spotkań, a młodzież sięga po niego z chęci bycia modnym, zaimponowania w towarzystwie oraz z powodu problemów rodzinnych i szkolnych.

Przeprowadzona diagnoza wskazuje również na zbyt niski poziom wiedzy na temat szkodliwości zażywania tego typu środków i możliwości uzyskania profesjonalnej pomocy przez osoby zagrożone i uzależnione od środków psychoaktywnych oraz osoby współuzależnione. Najważniejsze więc jest nie dopuszczenie do uzależnień.

Kształtujmy więc u uczniów umiejętność aktywnego spędzania czasu wolnego, promujmy zdrowy tryb życia, organizujmy akcje i konkursy prozdrowotne, wzbogaćmy ofertę szkoły o warsztaty psychoedukacyjne, turnieje sportowe, współzawodnictwo sportowe, wyzwania sportowe. Uczestnictwo w projekcie da naszym uczniom szansę  zdobycia umiejętności sportowych, społecznych oraz integracji ze środowiskiem.

  1. Adresaci MAŻ (liczba, wiek dzieci i młodzieży z podziałem na dziewczęta i chłopców)

Uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie – 50 uczniów klas VIII ( 25 dziewczynek, 25 chłopców ), 10 uczniów klas VI ( 5 dziewczynek, 5 chłopców ), 30 uczniów klas V ( 15 dziewczynek, 15 chłopców ), 30 uczniów klas IV ( 15 dziewczynek, 15 chłopców)

  1. Krótka charakterystyka MAŻ (opis założeń i planowanych działań)

Opracowanie planu wykonywanych działań

Warsztaty  z zakresu profilaktyki uzależnień dla uczniów, zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców

Pozalekcyjne i pozaszkolne zajęcia rekreacyjno-sportowe, mające na celu aktywizację ogólnorozwojową dzieci i młodzieży, naukę zdrowego trybu życia oraz zapobieganie uzależnieniom

Turniej gier i zabaw z zachowaniem zasad fair play, konkurs plastyczny o tematyce związanej z profilaktyką uzależnień i promocją zdrowego stylu życia

Udział w Częstochowskich Dniach Profilaktyki

Wyróżnienie i nagrodzenie najaktywniejszych uczestników projektu

 

  1. Cele MAŻ

Podniesienie wśród młodzieży poziomu wiedzy o konsekwencjach i zagrożeniach wynikających z używania substancji psychoaktywnych.

Przeciwdziałanie patologiom społecznym i uzależnieniom oraz promowanie zachowań prozdrowotnych i aktywnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.

Utrwalanie właściwych postaw uczestników Projektu wobec środków psychoaktywnych.

Działania profilaktyczne służące ograniczeniu zjawisk ryzykownych.

Wzbogacenie oferty pozaszkolnych zajęć sportowych i rekreacyjnych realizowanych w ramach Młodzieżowej Akademii Życia.

Promowanie rywalizacji z zachowaniem zasad fair play.

Kształtowanie umiejętności współdziałania i współpracy w zespole.

Rozwijanie postaw aktywności i kreatywności wśród uczestników Projektu.

Stworzenie warunków sprzyjających nawiązywaniu kontaktów w grupach rówieśniczych.

Integracja środowisk dziecięco-młodzieżowych.

 

  1. Przewidywane rezultaty MAŻ

Uczniowie uświadomią sobie zagrożenia wynikających ze stosowania używek.

Uczniowie będą umieli wskazać  drogi  samorealizacji oraz różne formy spędzania wolnego czasu,

Uczniowie klas 4 – 8 Szkoły Podstawowej Nr 39 w Częstochowie zostaną wyposażeni w wiedzę na temat zagrożeń wynikających z ogólnie pojętych uzależnień, wezmą udział w zajęciach promujących zdrowy tryb życia, kształtujących właściwe postawy wobec szkodliwości substancji psychoaktywnych, rozwiną swoją aktywność fizyczną oraz wzmocnią pozytywnie samoocenę, która ułatwi im funkcjonowanie w grupie rówieśniczej

  1. Zasoby kadrowe

Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie - nauczyciele wychowania fizycznego, pedagog, wychowawcy klas.

  1. Zasoby rzeczowe

Obiekty sportowe Szkoły Podstawowej nr 39 im. Mari Konopnickiej w Częstochowie oraz sale lekcyjne, szkolny sprzęt sportowy.  W okresie zimowym – lodowisko miejskie.

  1. Proponowane formy zajęć MAŻ

Pozalekcyjne zajęcia rekreacyjne(  zajęcia na lodowisku, zajęcia w ośrodku SCOUT,)

Warsztaty profilaktyczne dla uczniów

Zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców

Turnieje gier i zabaw promujący zachowania fair play

Konkurs plastyczny

NA GÓRĘ