MONITORING WIZYJNY

do pobrania ...  

 

REGULAMIN FUNKCJONOWANIA MONITORINGU WIZYJNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 39 IM. MARII KONOPNICKIEJ  W CZĘSTOCHOWIE

 

  1. PODSTAWA PRAWNA
    1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)
    2. Ustawa z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych
    3. 108 a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
    4. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy

 

  1. ZAPISY OGÓLNE

Regulamin określa zasady funkcjonowania, obsługi i eksploatacji systemu monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie.

  1. . Wskazuje reguły rejestracji i zapisu informacji oraz sposób zabezpieczenia, a także możliwość udostępniania zgromadzonych danych.
  2. Administratorem danych osób obserwowanych jest Szkoła Podstawowa nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie reprezentowana przez Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie.
  3. Zasadność funkcjonowania oraz przegląd stanu bezpieczeństwa monitoringu w Szkole Podstawowej Nr 39 im. Marii Konopnickiej W Częstochowie jest konsultowana z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
  4. Środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych ustalane są w oparciu o przeprowadzoną analizę ryzyka. Jeśli operacja przetwarzania ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych dodatkowo Administrator danych przeprowadza ocenę skutków dla ochrony danych.

 

  • CEL STOSOWANIA MONITORINGU
  1. Celem stosowania monitoringu jest konieczność zapewnienia bezpieczeństwa uczniów
    i pracowników Szkoły Podstawowej Nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie oraz ochrona mienia.
  2. Monitoring nie stanowi środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników Szkoły Podstawowej Nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie.
  3. INFRASTRUKTURA OBJĘTA MONITORINGIEM WIZYJNYM
  4. Obraz jest rejestrowany za pomocą 24 kamer.
  5. Infrastruktura objęta monitoringiem wizyjnym w Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie obejmuje:
    1. budynek szkoły: korytarz parter – 3 kamery, 1 piętro – 3 kamery, 2 piętro – 3 kamery, szatnie w piwnicy – 2 kamery, wejście główne do szkoły – 1 kamera, hol przy wyjściu na boisko  – 1 kamera
    2. teren wokół szkoły: wejście główne – 3 kamery, parking – 1 kamera, boisko –2 kamery, wyjście na boisko – 1 kamera, wyjście boczne – 2 kamery, wyjście kuchnia – 1 kamera, plac zabaw – 1 kamera

 

  1. ZASADY REJESTRACJI I ZAPISU INFORMACJI Z MONITORINGU
    1. System monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie składa się z:
      - kamer rejestrujących, które umieszczone są wewnątrz i na zewnątrz budynku w Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie
      - urządzenia rejestrującego i zapisującego obraz na nośniku fizycznym;
      - kolorowego monitora pozwalającego na bezpośredni podgląd zdarzeń.
      1. Monitoring wizyjny rejestruje obraz w systemie ciągłym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
      2. Rejestracji i zapisowi na nośniku fizycznym podlega tylko obraz (bez dźwięku).
      3. Do rejestracji obrazu służą urządzenia wchodzące w skład systemu rejestracji spełniającego wymogi określone odpowiednimi normami.
      4. Dostęp do danych rejestratora zabezpieczony jest hasłem znanym tylko osobom upoważnionym.
      5. Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych pochodzących z monitoringu jest nadawane przez Administratora danych, zgodnie z obowiązującą w Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej   w Częstochowie Polityką Bezpieczeństwa Informacji w Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej  w Częstochowie
      6. Monitor umożliwiający bezpośredni podgląd ze wszystkich kamer zainstalowanych na terenie Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie znajduje się w sekretariacie szkoły.
      7. Zapisy z monitoringu przechowane będą aż do nadpisania (w zależności od wielkości nagrań) maksymalnie do 2 tygodni. Po upływie tego okresu nagrania podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
      8. Awarie monitoringu usuwane są przez autoryzowany serwis.

 

  1. ZASADY WYKORZYSTANIA ZAPISÓW MONITORINGU WIZYJNEGO
    1. Nagrania mogą być wykorzystane do wstecznej analizy rejestrowanych zdarzeń.
    2. Zapisy monitoringu są kontrolowane doraźnie oraz w sytuacjach związanych z pojawiającymi się zagrożeniami w rejonach zainstalowanych kamer lub łamaniem przepisów prawa obowiązujących w  Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej  w Częstochowie
    3. Pracownik w Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie, który powziął informacje o zdarzeniu lub sytuacji wynikającej z celu funkcjonowania monitoringu wizyjnego w  Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie, mogącego mieć miejsce w obszarze objętym kontrolą kamer ma obowiązek niezwłocznie zgłosić ten fakt Administratorowi danych.
    4. W uzasadnionych przypadkach nagrania mogą zostać zaprezentowane uczniom, rodzicom lub pracownikom Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej  w Częstochowie w celu ustalenia rzeczywistych faktów zdarzenia z poszanowaniem praw osób trzecich.
    5. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, Administrator danych zabezpiecza nagranie i przekazuje jego kopię na pisemny wniosek.
    6. W razie potrzeby, wszystkie indywidualne zapisy wideo przenoszone są z rejestratora na pamięć przenośną.
    7. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin określony powyżej ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
    8. Udostępnianie nagrań z monitoringu jest ewidencjonowane w „Rejestrze udostępnionych nagrań z monitoringu Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej  w Częstochowie”, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do regulaminu.

 

  • REALIZACJA PRAW OSÓB OBSEROWOWANYCH
    1. Osoba zarejestrowana przez system monitoringu ma prawo do:
  1. informacji,
  2. dostępu do treści swoich nagrań w uzasadnionych przypadkach,
  3. anonimizacji wizerunku na zarejestrowanych obrazach,
  4. usunięcia danych jej dotyczących,
  5. sprzeciwu wobec przetwarzania,
  6. wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
    Administrator danych informuje uczniów, rodziców i pracowników Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie o zmianach   w monitoringu nie później niż 14 dni przed wprowadzeniem zmian w tym zakresie.
    Administrator danych spełnia obowiązek informacyjny wobec osób obserwowanych poprzez:
  7. wywieszenie klauzuli informacyjnej, zgodnie z załącznikiem nr 1, przy wejściu do budynku szkoły; Podaje w niej następujące dane: nazwa i adres Administratora, cel oraz obszar monitorowany i inne informacje ujęte w art. 13 RODO.
  8. oznaczenie budynku i terenu wokół szkoły; znakami graficznymi takimi jak: „OBIEKT MONITOROWANY” i „TEREN MONITOROWANY”.
    1. W przypadku instalacji nowych kamer Administrator danych oznacza pomieszczenia i teren monitorowany za pomocą znaków graficznych, nie później niż dzień przed ich uruchomieniem.
    2. Administrator danych przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych informuje ją na piśmie o stosowaniu monitoring, zgodnie z załącznikiem nr 2.
  • ZASADY UDOSTĘPNIANIA ZAPISÓW MONITORINGU WIZYJNEGO
    1. Dane z zapisu monitoringu wizyjnego mogą zostać udostępnione instytucjom państwowym w zakresie prowadzonych przez nie czynności prawnych takim jak Policja, Sąd, Prokuratura na pisemny wniosek.
    2. Osoba fizyczna będąca obiektem zdarzenia zarejestrowanego przez monitoring wizyjny ma prawo w uzasadnionym przypadku dostępu treści swojego nagrania wyłącznie na pisemny wniosek złożony do Administratora danych zgodnie z  załącznikiem 3.
    3. Prawo do uzyskania kopii, o których mowa w punkcie 1 i 2, nie może niekorzystnie wpływać na prawa i wolności innych.
    4. Jeżeli żądania osoby fizycznej, o której mowa w punkcie 2 są ewidentne nieuzasadnione lub nadmierne, w szczególności ze względu na swój ustawiczny charakter Administrator danych może:
  1. pobrać opłatę, która uwzględnia administracje koszty udzielania informacji, prowadzenia komunikacji lub podjęcia żądanych działań; albo
  2. odmówić podjęcia działań w związku z żądaniem.
    1. Pamięć przenośna, na którą skopiowano pliki z monitoringu wizyjnego szkoły powinna zostać zapakowana do koperty, opisana (krótki opis zdarzenia, jego data) oraz opieczętowana.
    2. Przedstawiciel instytucji wymienionych w punkcie 1 i osoby fizyczne zobowiązane są pisemnie pokwitować nagrania.

 

  1. ZAPISY KOŃCOWE
    1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa.
    2. Regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie wchodzi w życie z dniem 7 marca 2023 r.

 

Załącznik nr 1

Do regulaminu funkcjonowania

monitoringu wizyjnego

w Szkole Podstawowej nr 39   im. Marii Konopnickiej w Częstochowie

 

Klauzula informacyjna dla monitoringu wizyjnego

Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. („RODO”) informuję, że:

  1. Administratorem danych osobowych jest Szkoła Podstawowa nr 39 im. Marii Konopnickiej  w Częstochowie

Z administratorem danych można skontaktować się poprzez:

  1. adres do korespondencji: Mikołaja Kopernika 79/87, 42-217 Częstochowa ,
  2. numer telefonu 343242370
  3. adres e-mail: sp39@edukacja.czestochowa.pl
  4. Elektroniczną Skrzynkę Podawczą ePUAP gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/profil-urzedu/szkolap39 .
  5. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych możliwy jest za pośrednictwem poczty elektronicznej: bfo@edukacja.czestochowa.pl lub telefonicznie pod numerem 34 370 63 14.
  6. Dane osobowe pochodzące z monitoringu przetwarzane są na podstawie z  108 a Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz art. 22ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, zgodnie z art. 6 ust.1 lit. e  RODO w celu zapewnienia bezpieczeństwa klientów  i pracowników Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie  oraz ochrony mienia.
  7. Monitoring jest niezbędny do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.
  8. Obszar monitoringu obejmuje pomieszczenia i teren wokół Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie Szczegółowe informacje na temat rozmieszczenia kamer dostępne są w sekretariacie Szkoły Podstawowej nr 39 im. Marii Konopnickiej w Częstochowie .
  9. Dane z zapisu monitoringu wizyjnego mogą zostać udostępnione instytucjom, takim jak Policja, Sąd lub Prokuratura, a w uzasadnionych przypadkach klientom, pracownikom lub innym osobom obserwowanym.
  10. Nagrania z monitoringu przechowane są aż do nadpisania (w zależności od wielkości nagrań) maksymalnie do 14 dni.
  11. Osoba zarejestrowana przez system monitoringu ma prawo do: dostępu do swoich danych; usunięcia danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania danych; wniesienia skargi do Prezesa UODO (na adres Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel. 22 531 03 00).
NA GÓRĘ