WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

TERMINY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH  ... 

 


DNI OTWARTE W SZKOŁACH PONADPODSTAWOWYCH

         Uczniowie klasy VIII naszej szkoły przygotowują się intensywnie nie tylko do egzaminu ósmoklasisty, ale także do wyboru szkoły ponadpodstawowej, dlatego od stycznia uczestniczą w dniach otwartych, organizowanych przez technika i szkoły branżowe. W najbliższym czasie odbędą się także spotkania z pracodawcami oraz targi edukacyjne, w czasie których wszystkie szkoły średnie zaprezentują swoją ofertę edukacyjną.

 Dni otwarte to czas, w którym do szkoły przychodzą nie tylko uczniowie, ale także potencjalni kandydaci, którzy mogą zobaczyć, jak wygląda nauka w konkretnej placówce. Podczas dni otwartych nauczyciele, młodzież i pracownicy szkoły przygotowują liczne atrakcje i różne wydarzenia: sportowe, muzyczne, plastyczne, językowe oraz organizują pokazy, prezentacje, konkursy czy doświadczenia naukowe dla uczniów. Dzięki takim spotkaniom uczniowie mają możliwość bliższego zapoznania się z ofertą edukacyjną szkoły, kadrą pedagogiczną i uczniami.

         Spotkania mają ułatwić uczniom podjęcie decyzji związanej z wyborem szkoły, w której będą się dalej kształcić i pomóc w zaplanowaniu indywidualnej ścieżki edukacyjno- zawodowej. Uczniowie klasy VIII uczestniczyli już w dniach otwartych zorganizowanych  przez Zespół Szkół Przemysłu Mody i Reklamy im. W.S. Reymonta oraz Zespół Szkół im. B. Prusa. Już wkrótce kolejne dni otwarte i spotkania z przedstawicielami pozostałych szkół średnich.

A wszystko po to, aby wybór szkoły i zawodu był trafiony, przemyślany i zgodny z zainteresowaniami i predyspozycjami zawodowymi uczniów.

 

 

                                                                                                                                                       Karta zgłoszenia na targi ... 

 


A może Szkoła Branżowa? ... 

GAZETKA DLA RODZICÓW  - „Jak pomóc dziecku w wyborze szkoły i zawodu?” ... 

 


REGULAMIN III EDYCJI REGIONALNEGO KONKURSU NA PLAKAT  „DOBRY ZAWÓD – LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ”  ... 

 


Konkurs plastyczny ... 

 


 „Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych i zainteresowań – życiowym drogowskazem dla młodzieży” ... 

Innowacja pedagogiczna „Trafny wybór zawodu Gwarancją życiowego sukcesu”   ...

„Trafny wybór zawodu gwarancją życiowego sukcesu” - Zbiór scenariuszy zajęć z zakresu doradztwa zawodowego  ...

Jeśli przez całe swoje życie zawodowe robiłeś jedno ... 

Młodzi na rynku pracy ...

Nie żyjemy dla pracy ...

Planowanie kariery drogą do sukcesu  ...

 


 

 

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

DORADZTWO ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024   ... 

 

 

  Struktura programu:

1 . Podstawa prawna programu.

  • Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r.w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 14 lutego 2017 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
  • Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572, z poźn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 czerwca 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (  (Dz. U. z 2017 r.poz. 59);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r., nr 61 poz.624).

2. Założenia programu:

  1. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje plan działań podejmowanych przez szkołę w celu wspierania uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  2. Program zawiera treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji oraz organizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej.
  3. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w szkole podstawowej obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
  4. Działania w klasach I–VI szkoły podstawowej obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
  5. Działania w klasach VII i VIII szkoły podstawowej mają na celu wspieranie uczniów   w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień  i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
  6. Doradztwo zawodowe jest realizowane:

·         w klasach I–VI szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych  z zakresu kształcenia ogólnego;

·         w klasach VII i VIII szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego.

  1. WSDZ jest częścią Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego i jest włączony do Statutu Szkoły.

3.     Program zawiera działania związane z realizacją doradztwa zawodowego, w tym:

a) tematykę działań, z uwzględnieniem treści programowych;

b) metody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału rodziców w tych   działaniach, w szczególności przez organizację spotkań z rodzicami;

c) terminy realizacji działań;

d) osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań;

e) podmioty, z którymi szkoła współpracuje przy realizacji działań.

NA GÓRĘ