Podsumowanie działań innowacyjnych w ramach międzynarodowego projektu w klasie 3a

W roku szkolnym 2021/2022 3a klasa brała udział w innowacji pedagogicznej - ,,Lekturki spod chmurki. Czytam z klasą. III edycja Poznaję zawody''. W ciągu roku szkolnego zrealizowaliśmy zadania z programu międzynarodowego i otrzymaliśmy dyplomy dla klasy  za ukończenie każdego z trzech modułów, dyplom dla nauczyciela, dyplomy dla każdego ucznia oraz certyfikat ukończenia projektu.

Na początku uczniowie dowiedzieli się na czym będzie polegać zrealizowanie projektu w ramach innowacji, zapoznali się z ,,Rozchmurzonym opowiadaniem na powitanie''oraz z chmurką Tosią, stworzyli własne chmurki oraz chmurkę Tosię. Następnie wybrali lekturę, po której przeczytaniu i omówieniu uzupełnili zadania z wcześniej przygotowanych dla nich lekturników. W każdym module uczniowie mieli do wykonania kilka zadań związanych z wybraną i przeczytaną wcześniej lekturą. W ramach innowacji uczniowie wspólnie z wychowawcą przeczytali następujące lektury: ,,Afryka Kazika'' autorstwa Łukasza Wierzbickiego, ,,Dzieci z Bullerbyn'' autorstwa Astrid Lindgren, ,,Akademię pana Kleksa'' autorstwa Jana Brzechwy oraz ,,Jak Wojtek został strażakiem'' autorstwa Czesława Janczarskiego. Po przeczytaniu lektury dla danego modułu uzupełniali w lekturnikach informacje o głównych bohaterach, ich zawodzie, cechach, rysowali ich portrety oraz najciekawszą, ich zdaniem, przygodę. Przy realizacji zadań z każdego modułu uczniowie odwiedzali interaktywne miasto zawodów. Poprzez wirtualny spacer po mieście dowiedzieli się czym jest miasto zawodów oraz nauczyli się po nim samodzielnie poruszać. Mapa karier pozwoliła im znaleźć informacje o zawodach członków ich rodzin, zobaczyć ścieżkę kariery danego zawodu czy listę cech osób wskazanych do wykonywania zawodu. W ten sposób uczniowie poznali bliżej takie zawody jak: reporter - podróżnik, nauczyciel, strażak.
Podczas prowadzenia innowacji uczniowie pracowali z mapą, wykonywali plakaty tematyczne, zamknęli ,,lekturę w pudełku'', przeprowadzali wywiad. Na koniec uzupełniali karty samooceny, które pokazały, że wiedzą o jakim zawodzie była mowa w czytanych lekturach, potrafią opisać zawód głównego bohatera lektury, chętnie opowiadają jego przygody zawarte w książce, wiedzą jakie cechy powinna mieć osoba wykonująca dany zawód. Zwieńczeniem działań innowacyjnych było zorganizowane wyjście do Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Częstochowie, gdzie uczniowie mieli możliwość przypomnieć jak udziela się pierwszej pomocy, zadać nurtujące ich pytania dotyczące pracy strażaków i uzyskać na nie odpowiedzi.
Projekt niewątpliwie przyczynił się do rozwoju czytelnictwa w klasie i ukazał dzieciom, że czytanie lektur nie musi być przymusem, koniecznością, ale czytaniem połączonym ze świetną zabawą. Zajęcia w ramach realizowanego projektu bardzo przypadły klasie 3a do gustu, uczniowie chętnie w nich uczestniczyli. Częściej chcieli samodzielnie czytać na forum klasy niż żeby czytał im nauczyciel. Uczniowie wiele zadań ulepszali własnymi pomysłami i wykonywali je z własnej inicjatywy.

NA GÓRĘ